Park en Baanreglement
1. Toegang tot de banen
1.1. De banen mogen alleen worden bespeeld door leden van Tennisvereniging Westmaas die aan hun contributieverplichtingen hebben voldaan.
1.2. Introducties zijn onder door het bestuur te stellen voorwaarden toegestaan.
2. Baanbezetting
2.1. De banen 1, 2 en 3 zullen op woensdag van 13.00 tot 18.00 uur gereserveerd zijn voor junior- en jeugdleden, tenzij er lessen gegeven worden.
2.2. Op andere dagen, behalve op zaterdagen, zon- en feestdagen, zal baan 2 van 15.30 tot 18.00 uur gereserveerd zijn voor junior- en jeugdleden.
2.3. Op zaterdagen, zon- en feestdagen zijn alleen de banen 2 en 3 voor junior- en jeugdleden toegankelijk via het normale afhangsysteem.
2.4. Juniorleden hebben na 18:00 uur geen speelrecht.
2.5. Jeugdleden van 13 t/m 14 jaar hebben na 20:00 uur geen speelrecht; jeugdleden van 15 t/m 17 jaar hebben na 21:00 uur geen speelrecht..
2.6. Indien er tennisles gegeven wordt, zal baan 3 daarvoor gereserveerd worden.
2.7. Indien alle banen waarop u gerechtigd bent te spelen bezet zijn en er afgehangen is voor de eerstkomende zowel als voor de daaropvolgende periode, dan kan (en dit is een recht) aanspraak worden gemaakt op meespelen op een baan waar slechts voor enkelspel is afgehangen.
2.9. Betreffende het vrijhouden van banen voor vrijtennissers tijdens competities:
· Als er drie teams spelen: De competitiespelers hebben recht op alle banen.
· Als er twee teams spelen: De derde baan wordt wisselbaan, die gebruikt mag worden door beide teams. Komen er echter vrijtennissers, dan kunnen zij die derde baan opeisen, nadat de lopende set is uitgespeeld. De competitiespelers kunnen de baan niet meer terugeisen. De derde baan komt dus pas weer vrij voor de competitiespelers, als de vrijtennissers hun spel hebben beëindigd
· Als er één team speelt: De competitiespelers mogen maximaal twee banen gebruiken. De derde baan blijft dus altijd vrij voor vrijtennissers. Indien er echter tegelijkertijd één districtscompetitie team thuis speelt en er een wedstrijd voor de interne competitie wordt gespeeld, mag de overgebleven derde baan niet worden gebruikt door het competitieteam, indien zich leden melden om vrij te tennissen.
3. Speeltijden
3.1. Speeltijden per spel:
a. op werkdagen tot 15.00 uur : 45 minuten.
b. na 15.00 uur en op zaterdagen, zon- en feestdagen :
30 minuten voor enkel- en 45 minuten voor dubbelspelen.
Het zogeheten "amerikanen" geldt als enkelspel.
3.2. De speeltijd wordt per baan geregeld via een afhangsysteem.
3.3. De label voor het afhangsysteem wordt u door de vereniging verstrekt na betaling van de contributie.
3.4. Er mag slechts voor 1 periode tegelijk afgehangen worden.
Indien men opnieuw wil spelen, dient men persoonlijk opnieuw af te hangen.
3.5. De label mag alleen opgehangen worden indien men zelf op het tennispark aanwezig is.
3.6. De label dient te hangen bij de baan waarop men speelt.
3.7. Bij verlies van de label kan een nieuwe label door het lid zelf aangevraagd worden bij de K.N.L.T.B. district Rotterdam tegen betaling van het dan geldend tarief.
Formulier hiervoor is te verkrijgen bij de secretaris van de vereniging.
3.8. Indien men niet juist op het afhangbord afhangt, kan de label door het bestuur worden ingenomen.
4. Baanonderhoud
4.1. De onderhouds- en baancommissie regelt de tijden van de beregeningsinstallatie. Deze tijden worden bekend gemaakt op het afhang- en mededelingenbord.
4.2. Na iedere partij dient de baan gesleept te worden. (Nooit slepen nadat de baan nat gespoten is !).
4.3. Mankementen aan de banen, zoals grote oneffenheden, losse lijnen, kapot netwerk etc., dienen direct hersteld te worden of te worden gemeld aan de onderhouds- en baancommissie.
4.4. De onderhouds- en baancommissie beslist over het al dan niet bespeelbaar zijn van de banen.
4.5. Het is verboden op of over het hekwerk te klimmen.
4.6. Het slaan op netbanden, tegen netten etc. is niet toegestaan.
5. Kleding
5.1. Men is in principe verplicht het tennisspel op de banen te beoefenen in daarvoor bestemde kleding.
5.2. De banen mogen uitsluitend betreden worden met tennisschoenen.
6. Algemeen
6.1. Het bestuur behoudt zich het recht voor tijdelijk een bijzondere bestemming te geven aan een of meer banen. Zulke bijzondere bestemmingen zullen van tevoren bekend worden gemaakt.
6.2. Ouders die niet tennissende kinderen meenemen moeten ervoor zorgen dat deze de overige spe(e)l(st)ers niet tot last zijn en dat zij zich niet op de banen begeven.
6.3. Een ieder is volledig aansprakelijk voor de door haar/hem of hun kinderen aangerichte schade in clubgebouw en/of aan goederen en/of eigendommen van de vereniging.
6.4. Honden worden slechts aangelijnd op het park toegelaten.
6.5. (Brom)fietsen dienen ordelijk gestald te worden in de daarvoor bestemde ruimte buiten het park.
(Brom)fietsen die de doorgang belemmeren zullen op risico van de eigenaar worden verwijderd.
7. Slotbepalingen
In alle gevallen waarin dit reglement niet voorziet beslist het bestuur.
Park- en Baanreglement is d.d. 13 maart 2008 goedgekeurd door het bestuur.
Huishoudelijk reglement
RECHTEN EN VERPLICHTINGEN DER LEDEN.
Artikel 1
De leden dienen zich te houden aan de geldende reglementen, waarbij onder ‘leden’ wordt verstaan:
· Juniorleden (wanneer de 12-jarige leeftijd nog niet is bereikt op de eerste januari van het betreffende jaar).
· Jeugdleden van 13 t/m 14 jaar; zij hebben speelrecht tot 20:00 uur.
· Jeugdleden van 15 t/m 17 jaar; zij hebben speelrecht tot 21:00 uur en mogen ook meedoen aan het racketwissel-tennis op maandagavond en de interne competities voor senioren.
· Seniorleden (aan het begin van het seizoen, waarin de 18-jarige leeftijd wordt bereikt).
Artikel 2
De leden dienen naam- en adreswijzigingen zo spoedig mogelijk te melden aan het secretariaat.
De leden zijn verplicht de volgens rooster aangewezen bar- en schoonmaakdiensten te vervullen op verbeurte van een boete ten bedrage van EUR 40,-- per niet vervulde dienst, zulks ter be- oordeling van de Exploitatie Commissie en/of het bestuur.
Bar- en schoonmaakdiensten kunnen onderling worden geruild, doch het eerstaangewezen lid blijft voor daadwerkelijke vervulling verantwoordelijk.
Artikel 3
De leden hebben het recht bij alle bijeenkomsten, evenementen en wedstrijden aanwezig te zijn, met uitzondering van bestuurs- en commissievergaderingen.
VERGADERINGEN.
Artikel 4
De bestuursvergaderingen worden gehouden zo dikwijls als de voorzitter of tenminste drie bestuursleden dit wensen. De voorzitter leidt deze vergaderingen en is bevoegd de spreektijden van de leden te beperken en de vergadering te schorsen of te verdagen.
Artikel 5
De datum van een bestuursvergadering wordt op zijn laatst vast-gesteld tijdens de daaraan voorafgaande bestuursvergadering.
Artikel 6
Kandidaatstelling voor een door de Algemene Vergadering te verkiezen functionaris geschiedt door het bestuur en/of door vijf seniorleden, ereleden of leden van verdienste.
Kandidaatstelling door het bestuur geschiedt nadat het bestuur zich ervan heeft vergewist, dat de gestelde kandidaten een eventuele benoeming zullen aanvaarden. Kandidaatstelling door de leden geschiedt door uiterlijk 7 dagen voor de Algemene Vergadering een schriftelijke bereidverklaring van de gestelde kandidaten in te leveren bij het secretariaat.
Artikel 7
Behalve de uit de statuten of de voorgaande artikelen van dit reglement voortvloeiende punten, dient de agenda van de Algemene Vergadering ieder voorstel te bevatten, dat tenminste 7 dagen voor verzending der convocaties door tenminste vijf leden schriftelijk is ingediend bij het secretariaat, alsmede al hetgeen de tot het bijeenroepen der vergadering bevoegden daarin wensen op te nemen.
Artikel 8
Alle op de agenda van een vergadering voorkomende punten worden in die vergadering aan de orde gesteld. Bij ieder punt wordt tevens elk door een lid staande de vergadering gedaan voorstel behandeld, zolang het betrekking heeft op het aan de orde zijnde agendapunt. In geval van een Algemene Ledenvergadering dient zo'n voorstel echter ondersteund te worden door tenminste vier andere leden.
Artikel 9
De Algemene Vergadering kan één of meer commissies benoemen voor het vervullen van algemene of bijzondere duidelijk omschreven opdrachten.
De commissies blijven te allen tijde verantwoording schuldig tegenover de instantie die ze heeft benoemd. Bij of na benoeming kunnen tevens de bevoegdheden en verplichtingen van iedere commissie worden geregeld en/of gewijzigd. De commissies, met uitzondering van de commissie als bedoeld in Art.11 lid 4 van de statuten, kunnen te allen tijde door het bestuur worden ontbonden. Ook kunnen één of meer leden daarvan als zodanig door het bestuur worden ontslagen en al dan niet vervangen worden door anderen.
Artikel 10
De commissie als bedoeld in Art. 11 lid 4 van de statuten, bestaande uit twee leden, wordt bij haar benoeming telkens geldend voor 1 jaar aangevuld met een plaatsvervangend lid dat bij ontstentenis van één der commissieleden diens plaats zal innemen.
Dit plaatsvervangend lid zal in het volgend verenigingsjaar, bij voorkeur, door de Algemene Vergadering worden benoemd tot lid van de commissie ter vervanging van het lid, dat het langst in de commissie zitting heeft.
Artikel 11
De werkzaamheden van de T.C. en J.C. bestaan uit:
a. het beoordelen van nieuwe leden op hun speelsterkte
b. het bezorgen en verzorgen van het materiaal op en van de banen in samenspraak met Onderhouds- en Baancommissie
c. het uitoefenen van de aanwijzingen verstrekt door de K.N.L.T.B. over de speelsterkte der leden
d. het regelen en verzorgen van competities, toernooien en wedstrijden
e. genoemde activiteiten in voorgaand punt gebeuren op basis van het jaarlijks door het bestuur goed te keuren activiteitenplanning
BESLUITVORMING.
Artikel 12
Een aan de orde gesteld voorstel is aangenomen als geen der stemgerechtigde leden daarover een stemming wenst.
In het tegenovergestelde geval wordt tot stemming overgegaan.
Ook wordt tot stemming overgegaan als meerdere personen voor een functie kandidaat gesteld zijn.
Artikel 13
Stemming over personen geschiedt d.m.v. gesloten briefjes. Een stem is ongeldig als op het stembriefje iets anders is aangegeven dan hetgeen nodig is voor het uitbrengen van de stem. Ongeldige en blanco stemmen dienen bij de telling buiten beschouwing gelaten te worden.
Als een ingediend voorstel niet de vereiste meerderheid heeft verworven is het niet aangenomen.
Artikel 14
Door de Algemene Vergadering kunnen slechts personen gekozen worden, die kandidaat gesteld zijn op de wijze zoals in de statuten en het huishoudelijk reglement is geregeld.
Dit geldt niet voor de benoeming van ereleden.
In geval van een verkiezing wordt over iedere benoeming afzonderlijk gestemd. Besluiten dienen te worden genomen met meerderheid van stemmen, tenzij in de statuten of het huishoudelijk reglement anders is bepaald.
Bij staking van stemmen wordt een voorstel als verworpen beschouwd.
BESTUUR.
Artikel 15
Een op statutaire wijze tot verenigingsbestuurder benoemd persoon is verplicht haar/zijn benoeming te aanvaarden. Zij/hij kan echter te allen tijde als zodanig aftreden. Zij/hij is bevoegd tot het bijwonen van alle bestuursvergaderingen, het daarin voeren van het woord en het uitbrengen van haar/zijn stem.
Ieder bestuurslid heeft een stem. Er mag niet bij volmacht worden gestemd.
Ieder jaar treden minimaal twee bestuursleden, volgens een op te maken rooster, af. De volgorde daarbij wordt zoveel mogelijk bepaald door het moment van toetreding.
Ook treden jaarlijks de in Art. 9 lid 10 van statuten genoemde adviseurs af.
De aftredende functionarissen zijn terstond herkiesbaar. De verkiezing van vervangende bestuursleden dient in de eerste Algemene Vergadering, waarin daartoe de mogelijkheid bestaat, te geschieden.
Een bestuurslid dat een tussentijds ontstane vacature invult, dient af te treden zodra het lid, dat zij/hij vervangt, volgens het rooster had moeten aftreden.
Artikel 16
Schade aan de vereniging of haar bezittingen (mede) toegebracht door een lid, kan door het bestuur op dat lid worden verhaald.
Artikel 17
Het bedrag als bedoeld in Art. 10 lid 3 sub c. der statuten wordt gesteld op EUR 15.000,--
VERPLICHTINGEN VAN HET BESTUUR.
Artikel 18
Het bestuur is verplicht op overzichtelijke wijze een volledige administratie bij te houden van:
a. namen en adressen van de in Art. 4 der statuten bedoelde personen
b. presentielijsten en notulen van alle Algemene Vergaderingen en bestuursvergaderingen,
c. de bezittingen en schulden van de vereniging. Voorwerpen van geringe waarde behoeven daarin niet te worden opgenomen.
Van de onder a. genoemde administratie dient aan ieder lid, dat dit verzoekt, binnen een week inzage te worden verstrekt.
AANMELDINGSFORMULIER.
Artikel 19
Op het aanmeldingsformulier als bedoeld in Art. 5 lid 1 van de statuten dient o.a. vermeld te worden: naam, voornaam, postcode, adres, woonplaats, geboortedatum en -jaar.
ROOKVERBOD
Artikel 20
Het is niet toegestaan te roken in het clubhuis. Dit geldt voor alle activiteiten en gedurende het gehele jaar.
SLOTBEPALINGEN.
Artikel 21
Alle leden kunnen desgewenst van het secretariaat een exemplaar van de statuten en van dit reglement tegen een door het bestuur vast te stellen vergoeding ontvangen.
Huishoudelijk Reglement is d.d. 13 maart 2008 goedgekeurd door het bestuur.